Stativ za fotoaparat

Fontana di Trevi | Fountain di Trevi

Često se na ovaj dio opreme gleda kao na nešto što baš nije neophodno za dobre fotografije, a osim toga je i dodatno opterećenje pri prenošenju. Ni jedno ni drugo nije istina. Korištenje stativa je osnovna tehnika pri snimanju slika u lošim svjetlosnim uvjetima. Ne samo to, stativ drastično povećava oštrinu fotografija snimljenim pri dužim ekspozicijama ili pri velikim žarišnim duljinama kad i najmanji pomak zamućuje snimljenu fotografiju. Osim toga, za početnike je dobra okolnost i to što će za vrijeme postavljanja stativa imati vremena dodatno promisliti kako najbolje komponirati sliku.

Trešeta | Playing cards

Naravno, da bi korištenje stativa uopće imalo smisla on mora biti čvrst. Zbog toga su najbolji čvrsti metalni stalci sa što većom masom. Ali kao i sve ostalo i tu je potreban kompromis između stabilnosti i prenosivosti, pa su najpopularniji aluminijski stativi (koji su ujedno čvrsti i lagani). Pri korištenju stativa nemojte njegove noge uvijek maksimalno izvlačiti, to mu samo smanjuje stabilnost. Umjesto toga postavljajte ga što je niže moguće i to na čvrstu podlogu.

Ali, nemojte zbog ovoga zaključiti da nema smisla kupiti jeftini stativ kad već nemate vrhunski. Fotografija snimljena postavljanjem fotoaparata na zid ili stup će uvijek biti oštrija i bolja od one snimljene “iz ruke”. Stativ će omogućiti bolje kadriranje od improviziranih naslona i zidova.

Fontana di Trevi | Fountain di Trevi

Ako posjedujete kompaktni fotoaparat vjerojatno će biti dovoljni i maleni stativi koji su jeftini i stanu u svaki džep, a ipak mogu poslužiti svrsi. Ipak, ti minijaturni stativi ne mogu držati velike fotoaparate sa teškim lećama, ili kompaktne fotoaparate čiji utor za stalak nije u blizini težišta kućišta. Maleni stativi su posebno praktični za upotrebu u muzejima, na izložbama, u zoološkim vrtovima i sličnim mjestima na kojima je zabranjena upotreba bljeskalice.

Osim standardnih i minijaturnih modela koriste se i razne modifikacije, od kojih je svakako najzanimljivija stvar sa engleskim nazivom chainpod – lanac koji se učvrsti na aparat i drži napetim dok ga se jednom nogom drži pritisnutog na podlogu, i tako se smanjuje mogućnost pomicanja aparata. Nije baš pravi stativ, ali je bolje od snimanja “iz ruke”. Njegova prednost je što ga je lako strpati u džep ili torbicu aparata. Za fotografe koji puno snimaju kroz prozor auta postoje i stalci koji se učvrste na prozor auta, a za one koji fotografiraju uglavnom u macro tehnici postoje stativi koji omogućuju pomicanje i rotiranje aparata po različitim osima.

Dok snimate sa stativom koristite automatsko okidanje slika (nakon 2 ili 10 sekundi), tako ćete biti sigurni da se aparat neće zatresti u trenutku okidanja. Bolji fotoaparati imaju i mogućnost okidanja pomoću produžnog kabela koji na sebi ima okidač, ili pomoću infracrvenog daljinskog upravljača. Kad god snimate u lošim svjetlosnim uvjetima nosite sa sobom barem minijaturni stativ, jer će vam sigurno zatrebati.

Kada nemate stativ – improvizacija

Kada nemate stativ a snimate slabo osvjetljenu scenu ili želite dulje trajanje ekspozicije, morate fotoaparat ili mobitel osloniti na neki čvrsti oslonac. Poželjno bi bilo postaviti ga na način da ga uopće ne držite rukom za vrijeme ekspozicije, ali to je rijetko moguće.

Oslonite aparat na neki stup, zid ili ogradu i to na način da ga oslonite direktno na oslonac a ne na svoj dlan. Prije okidanja duboko udahnite i zadržite dah za vrijeme ekspozicije. Okinite više ekspozicija istog kadra i provjerite rezultat prije nego krenete dalje.

Moderni mobiteli olakšavaju postupak pomoću svojih algoritama stabilizacije, nije idealno ali jako olakšava snimanje u takvim situacijama. Prizor iz Aja Sofije je snimljen kamerom (ne jako skupog) mobitela iz ruke. Skoro pola snimljenih kadrova je bilo iskoristivo.

Božja mudrost | Aja Sofia
Božja mudrost | Aja Sofia